Gradski muzej Varaždin

Prizor iz stalnog postava “Svijeta kukaca”
Veduta Varaždina na razglednici s početka 20. stoljeća
Servis za jelo iz 19. stoljeća izložen u Starom gradu
Šamija, pokrivalo za glavu članice Društva Hrvatska žena
Prodavaonica Gustava Mosesa i sina u Varaždinu s početka 20. stoljeća
Seosko veselje, nepoznati nizozemski slikar, 17. stoljeće
Sudionici muzejskih radionica u Gradskom muzeju Varaždin

ZORAN TODOROVIĆ Iz ciklusa Something Else Gallery / uz 20. Dane performansa

IZLOŽBA

mjesto održavanja: GMV Palača Sermage, Izložbeni salon, Trg M. Stančića 3
datum početka/završetka: 01.09.2021. / 19.09.2021.
otvorenje: u 19 sati

        Na izložbi će biti predstavljeni videoradovi Cigani i psi, Integration i Noise. U svojim radovima umjetnik tematizira pitanja suvremene informatičke kulture, nadzora, biopolitičke uprave i kontrole, otkrivajući neugodne istine i skrivene motivacije i propitkujući ustaljene granice participacije te etičke i estetske standarde.

        Zoran Todorović (Beograd, 1965.) je konceptualni umjetnik. Slikarstvo je diplomirao 1992. na Akademiji likovnih umjetnosti u Beogradu, gdje je danas docent. Izlagao je na brojnim izložbama, a 2009. predstavljao je Republiku Srbiju na 53. Venecijanskom bijenalu. Živi i radi u Beogradu.

        Izložba videoradova Zorana Todorovića priređuje se u okviru ciklusa GMV-a Something Else Gallery i uvod je u 20. Dane performansa, koji se u Gradskome muzeju Varaždin održavaju od 9. do 12. rujna ove godine. Autor koncepcije projekta 20. Dana performansa je povjesničar umjetnosti Branko Franceschi, a suradnici na projektu su ravnatelj GMV-a mr. Ivan Mesek i viša kustosica u GMV-u Elizabeta Igrec.

 

 

O videoradovima Zorana Todorovića

 

CIGANI I PSI / GYPSIES AND DOGS, 2007.

Cigani i psi je dvokanalna videoinstalacija, snimljena skrivenom mikrokamerom koju su nosila djeca prosjaci i gradski psi lutalice. Način snimanja i tehnika koja je korištena oblikovali su sliku i zvuk koji su nejasni, s naglim prekidima, mijenjanjima rakursa, promjenama intenziteta i vrste zvuka, koji već na fiziološkoj razini izazivaju nelagodu i napor. Denotiranjem sadržaja rada upotrebom eksplicitno politički nekorektnoga govora (Cigani i psi) tehnička brutalnost i agresivnost dobivaju svog dvojnika u jeziku. Rad je prvi put predstavljen 2009. godine u Muzeju savremene umetnosti Vojvodine u Novom Sadu u okviru samostalne izložbe Intenzitet afekta, a potom, nekoliko mjeseci kasnije, i na 50. oktobarskom salonu Okolnosti (2009.), nakon čega počinje oštra polemika između kulturnih radnika, aktivista, pravnika, teoretičara, kustosa i umjetnika, i to vezano uz pitanja identitetskih zastupanja odnosno prava na reprezentaciju marginalnih, društveno osjetljivih i/ili manjinskih zajednica s jedne i odgovornosti umjetnika (umjetnosti) u vezi poštovanja ljudskih prava s druge strane. Todorović arhivira tu raspravu u formatu elektroničke i tiskane knjige kao dokumenta o realiziranim diskurzivnim potencijalnostima videorada.

 

INTEGRATION, 2017.

Projekt ilegalnih ljudi / Illegal people project

Videodokumentacija projekta / Video document of project

U izbjegličkom centru u Beogradu, u kojem borave i kroz koji prolaze izbjeglice s Bliskog istoka i Afrike,  prikupljena je mokraća od koje je napravljeno kućno pivo po popularnoj belgijskoj recepturi. Pivo konzumiraju publika i autor kao dio lecture performansa koji prati videodokument koji svjedoči proces izrade piva od izbjegličkog WC-a do konačnog pakiranja gotovog proizvoda. Performans je originalno izveden u centru LADA u Londonu. 

 

ŠUM / NOISE, 1998.

Videorad

Šum je videorad koji čine tri slike snimljene na tri različite lokacije: na ulici (u užem centru Beograda), u zatvoru i psihijatrijskoj klinici kamerom-automatom koja je bilježila izjave i predstave ljudi koji su bili radoznali ili su imali želju da je upotrijebe. U osnovi preuzima model eksteriornog CCTV pogleda, s ključnom razlikom da nadzirani ima kontrolu nad nadzorom. Žanrovski je najbliži real-timeu, sirovoj dokumentarnoj snimci: prati kronologiju realizacije projekta (ulica, bolnica, zatvor), a kako je sam koncept rada predviđao fragmentarnu strukturu sastavljenu od slučajnih videoporuka, rad montaže, kao izbora i uklapanja snimljenog materijala (pa time i upisivanja i/ili sugeriranja interpretacije) ostaje u prvom segmentu skoro nevidljiv, dok je u drugom i trećem vidljiva intervencija etičke i policijske cenzure. U cjelini, videorad je omogućio da ono što je svakodnevno nevidljivo, potisnuto, sklonjeno postane prisutno, svevidljivo i da ono što je u svakodnevnom životu nevidljivo postane vidljivo.

 

Epidemiološke mjere u GMV-u

Otvorenje izložbe održava se na otvorenom prostoru u dvorištu palače Sermage; u razgled izložbenog postava u Izložbenom salonu, s obzirom na ograničen broj osoba koje istovremeno mogu biti u tom prostoru, ulazi po 15 posjetitelja; u zatvorenom prostoru GMV-a obvezno je nošenje zaštitne maske za lice; potrebno je pridržavanje i ostalih propisanih/preporučenih epidemioloških mjera. 

ZORAN TODOROVIĆ Iz ciklusa Something Else Gallery / uz 20. Dane performansa povratak